تبلیغات
کانون فارغ التحصیلان - علی و عالم بی پروا
کانون فارغ التحصیلان
شنبه 14 فروردین 1389

علی و عالم بی پروا

شنبه 14 فروردین 1389

نوع مطلب :
نویسنده :برنایان

برگ

عالم بى پروا تنها خود را به انحراف نمى‏كشاند كه دنیا پرستى و جاه دوستى او، در دیگران تاثیر مى‏گذارد و حجابى براى شناخت اسلام مى‏گردد.

 عمل تجسم اندیشه و گفتار است و بیش از سخن و قلم در ترویج پیام نقش دارد. سخن زیبا اگر با كردار درست همراه نباشد، تاثیرى معكوس دارد در متون دینى، عالم بى عمل، مفسده و راهزن معرفى شده است.

امام صادق(ع)مى‏فرماید:

«اوحى الله عز و جل الى داود(ع) لا تجعل بینى و بینك عالما مفتونا بالدنیا فیصدك عن طریق محبتى. فان اولئك قطاع طریق عبادى المریدین

خداوند به داود(ع) وحى كرد: عالم فریب خورده دنیا را واسطه میان من و خودت قرار نده كه تو را از راه محبتم باز خواهد داشت. این گروه راهزنان راه بندگانم هستند.

و على(ع)، عالم بى عمل و فاسق را مفسدى خوانده كه با رفتار خود مردمان را از راه حق، دور مى‏سازد.

«قصم ظهرى عالم متهتك و جاهل متنسك. فالجاهل یغش الناس بتنسكه و العالم یغرهم بتهتكه.»

عالم بى پروا و جاهل لجوج، كمر مرا شكستند. نادانان با كم خردى خود مردم را گمراه مى‏كنند و دانایان، با بى پروایى خود، مردم را فریب مى‏دهند.

عالم بى پروا تنها خود را به انحراف نمى‏كشاند كه دنیا پرستى و جاه دوستى او، در دیگران تاثیر مى‏گذارد و حجابى براى شناخت اسلام مى‏گردد. از این جهت، خطر عالم فاسد، از همه خطرها بیشتر است.

امام خمینى مى‏فرماید:

«آنان كه دین سازى كرده و باعث گمراهى و انحراف جمعیت انبوهى شده‏اند، بیشتر شان اهل علم بوده‏اند.بعضى از آنان در مراكز علم تحصیل كرده ریاضتها كشیده‏اند. رئیس یكى از فرق باطله در همین حوزه‏هاى ما تحصیل كرده است لكن چون تحصیلاتش با تهذیب و تزكیه توأم نبوده، در راه خدا قدم بر نمى‏داشته... آن همه رسوایى بار آورده است.»

از طرفى سیرت نیك عالمان، بیش از هر پیام دیگر توانسته است صلاح بیافریند.

پیامبر(ص) مى‏فرماید:

انكم لن تسعوا الناس باموالكم بل تسعوهم باخلاقكم.

با ثروت، نمى‏توانید مردم را با خود همراه سازید، با اخلاق آن را انجام دهید. مقصود از اخلاق، خو گرفتن و آراسته شدن به زیباییهاى نفسانى است.

بررسى جوامع اسلامى نشان مى‏دهد در سرزمینى كه عالمى نیك سیرت در میان مردم حشر و نشر داشته است، اهالى آن محل به صلاح گرویده‏اند. وجود شهرهایى كه به دارالمؤمنین شهرت داشته‏اند معلول وجود حوزه‏هاى مهذب در آن شهرها بوده است.

امام خمینى در این باره مى‏فرماید:

«در بعضى از شهرستانها كه تابستانها به آن جا مى‏رفتیم، مى‏دیدم اهالى آن جا بسیار به آداب شرع هستند. نكته‏اش این بود كه عالم صالح و پرهیزگارى داشتند. اگر عالم با ورع و درستكارى در یك جامعه و استانى زندگى كند، همان وجوداو باعث تهذیب و هدایت مردم آن سامان مى‏گردد. اگر چه لفظا تبلیغ و ارشاد نكند.»

شیخ محمد تقى نورى، پدر محدث نورى، از اسوگان اخلاق است. او در زادگاه خویش به منزله پدر همگان بود.بسیار مردمدار بود. به فقرا و بینوایان، توجه بسیار داشت و در تربیت طلاب سعى وافر.

رسیدگى به طلاب را به امور اهل و عیالش مقدم مى‏داشت. كمالات معنوى این مرد بزرگ، سبب شد كه اقشار گوناگون به ایشان روى كنند مردمان شهر و روستا به آموزش مسائل دینى و كمالات اخلاقى روى بیاورند به زیور اخلاق آراسته شوند.

شیخ جعفر شوشترى، از علماى مهذب بوده كه در تهذیب نفوس و ترویج اخلاق عمومى تأثیر بسیار داشته است.درباره كتاب «منهج الرشاد» وى نوشته‏اند:

«این كتاب، علاوه بر كلمات نافعه و جملات بلیغه، در قلوب مطالعه كنندگان خیلى موثر مى‏شود و سبب آن، اظهار كمال جناب شیخ است «صناعت وعظ و ملكه هدایت و ارشاد و علو نفس در مقام علم و عمل، كه مثل آن، كمتر براى اقران آن «جناب، حاصل شده است و به همین سبب، آن جناب، صاحب انفاس قدسیه و كرامات عالیه بود.»

شیخ ابراهیم مظفر، پس از به پایان بردن تحصیلات در نجف، براى نشر معارف و شرایع و اخلاق به بصره رفت. او، با رحمتهاى فراوان توانست تحولى موثر در اخلاق و عقاید بصریان به وجود آورد. مردم نیز، خدمات او را پاس داشته و قدردان او بودند. صاحب معارف الرجال، در سر توفیق وى نوشته است:

طبقات گوناگون مردم، به او رو آوردند. زیرا به مردم طعام مى‏داد و در برخورد با آنان، گشاده رو بود و در خانه‏اش، همواره، به روى میهمانان و دیگران گشوده بود.

یا در سرّ توفیق شیخ حسن زایر، در تهذیب اخلاق مردم بصره نوشته‏اند: آن بزرگ، اهل عمل بود و واعظ نفسانى داشت

و با هواى نفس مبارزه مى‏كرد.

شهر كاشان روزگارى به دار المؤمنین معروف بوده و انسانهاى پارسا و با ورع بسیارى در آن ساكن بوده‏اند و حوزه‏اش عالمان و فضلاى بسیار داشته است. علت اساسى رشد مكارم اخلاق را در این شهر، وجود عالم اخلاقى، ملا مهدى نراقى، مولف جامع السعادات دانسته‏اند. این عالم برزگ، پس از پایان تحصیلات، به زادگاه خویش بازگشت و به تربیت مردم پرداخت. در شادى و غم همراه مردم بود و انبوه مشكلات و مصیبتهاب وارده بر وى، چون زلزله‏هاى شدید كاشان، از دست رفتن دوستان و فرزندان، مهاجرت جمع بسیارى از یاران، نا امنى و... نتوانست در اراده آهنین این مرد، خللى ایجاد كند و با ملكه نفسانى كه در حضرتش وجود داشت، همه ناراحتیها را به جان خرید و شمه‏اى از اخلاق پیامبرانه‏اش را به نمایش گذارد. به بركت زحماتش، حوزه كاشان سامان گرفت و به پایگاه علم و عبادت شهره گشت.




Deeamis.weebly.com
چهارشنبه 20 اردیبهشت 1396 11:07 ب.ظ
Hello my friend! I wish to say that this article is awesome, great
written and come with approximately all vital infos.
I'd like to peer more posts like this.
BHW
پنجشنبه 24 فروردین 1396 04:49 ب.ظ
I loved as much as you'll receive carried out right here.
The sketch is tasteful, your authored material stylish.
nonetheless, you command get bought an nervousness
over that you wish be delivering the following. unwell unquestionably come more formerly again as exactly the
same nearly very often inside case you shield this increase.
manicure
سه شنبه 15 فروردین 1396 01:15 ب.ظ
It's impressive that you are getting ideas from this paragraph as well as from our dialogue made at this place.
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر